تماس با ما
درباره ما
هدایا و نذورات
دلنوشته های کاربران
زیارت مجازی
پرتال امامزادگان کشور
با اذن دخول وارد شويد
براي هر امامي پيماني برگردن پيروانش مي باشد. وفاي به اين ميثاق هنگامي كامل مي گردد كه مراقد آن بزرگواران زيارت شود.زيارت پيامبر و عترت آن حضرت امر مهم و بزرگي است و آداب و اعمالي دارد که رعايت آن آداب،...
چهارشنبه 29 مهر 1394    
بازدید: 319

انَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَه(من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص577، وسائل الشيعة، ج 10، ص 53)

براي هر امامي پيماني برگردن پيروانش مي باشد. وفاي به اين ميثاق هنگامي كامل مي گردد كه مراقد آن بزرگواران زيارت شود.

زيارت پيامبر و عترت آن حضرت امر مهم و بزرگي است و آداب و اعمالي دارد که رعايت آن آداب، علاوه بر آن که راه را براي رسيدن به زيارت مقبول باز مي کند، به تاثيرپذيري ما از ارواح مطهر آن بزرگواران نيز کمک مي کند.

غسل زيارت
از جمله آداب زيارت، غسل زيارت است. غسل علاوه بر تاثير معنوي که در صفاي باطن دارد، موجب رفع بوي بد و آلودگي هاي ظاهري و احساس نشاط نيز مي شود. در بعضى از احاديث آمده كه مولايمان حضرت علىّ عليه السّلام در شبهاى سرد غسل مى‏كرد تا براى نماز شب نشاط پيدا كند. )ادب حضور، 127)

همين ها خود امور مهمي براي برقراري يک ارتباط موثر است. اما فوايد غسل در اينها خلاصه نمي شود غسل همانند وضو، حکمتي دارد که هنوز براي بشر مکشوف نشده است اما موجب صفاي قلب و روح مي شود و ارتباط شياطين را با انسان مشکل مي کند. در باب زيارت رسول خدا آمده است... و اگر زائران، غسل زيارت كنند، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به آنان خطاب مى‏كند: اى ميهمانان خدا! شما را به همنشينى و همراهى من در بهشت بشارت باد.(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 243)  

همچنين در روايت از امام رضا عليه السلام آمده است که:

آگاه باشيد كه هر كس مرا با غسل زيارت كند از تمامى گناهان پاك مى‏شود آنچنان كه گويى از مادر متولّد شده و هيچ گونه بگناه آلودگى ندارد.(عيون أخبار الرضا(ع)، ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏2، ص 642، باب 66)

در خصوص اهميت و ضرورت غسل زيارت، توجه به روايت ذيل سودمند است تا در اين باره از سستي و غفلت پرهيز بيشتري داشته باشيم.

حسن بن زبرقان الطّبرى به اسنادش به طور مرفوعه امام صادق عليه السلام، وى مى‏گويد:

محضر مبارك امام صادق عليه السلام عرض كردم: بسا به زيارت قبر حضرت حسين بن على(عليهماالسلام) مى‏رويم و به جهت سرما يا غير آن غسل زيارت بر ما مشكل مى‏باشد چه كنيم؟ حضرت فرمودند: كسى كه در فرات غسل كرده و حسين عليه السّلام را زيارت نمايد برايش به اندازه‏اى‏ فضيلت منظور مى‏شود كه قابل احصاء و شمارش نيست و زمانى كه برگردد به آنجايى كه غسل كرده و اين بار وضو گرفته و حضرت را زيارت كند همان ثواب و فضيلت براى او نوشته مى‏شود.(كامل الزيارات، ترجمه ذهنى تهرانى، ص 620)

از جمله آداب زيارت، غسل زيارت است. غسل علاوه بر تاثير معنوي که در صفاي باطن دارد، موجب رفع بوي بد و آلودگي هاي ظاهري و احساس نشاط نيز مي شود. در بعضى از احاديث آمده كه مولايمان حضرت علىّ عليه السّلام در شبهاى سرد غسل مى‏كرد تا براى نماز شب نشاط پيدا كند
ذکر و آرامش در طول راه

سپس در حالي که به ياد خداست و با آرامش و وقار حرکت مي کند به سوي حرم روانه شود و از هرگونه رفتار سبکي که در محضر اهل بيت از آن شرم دارد بپرهيزد زيرا واقعا در محضر ايشان قرار دارد.

... و كسى كه بحال آرامش و وقار به مكّه(و هر مکان زيارتي مقدسي مانند مکه) وارد شود خداوند گناهانش را مى‏آمرزد.(من لا يحضره الفقيه، ترجمه غفارى، ج‏3، ص 29، باب فضائل حج، ص 24)

بهتر است در تمام طول مسير از اذکار مقدس غافل نماند. از موسى بن عمران النخعى مروى است كه گفت به على بن محمد الهادي عرض كردم يابن رسول اللَّه مرا زيارت كامله جامعه بليغه تعليم كن كه چون هر يك از شما را بخواهم زيارت كنم به آن زيارت كنم فرمود چون به نزديك در حرم رفتي بايست و شهادتين را بر زبان جارى كن و ليكن بايد غسل كرده باشى چون داخل حرم شدى و قبر را ديدى بايست و سى مرتبه اللَّه اكبر بگو پس از آن آهسته با نهايت آرامش دل و با نهايت سكينه و وقار روان شو و گامهاى خود را بنزديك يك ديگر بردار پس از آن بايست و سى مرتبه ديگر تكبير بگوى پس از آن برو به نزديك قبر و چهل مرتبه تكبير بگو كه مجموع تكبيرات صد مرتبه شود پس از آن بگو: السلام عليكم يا اهل بيت النبوة و موضع رساله... و الي آخر.(زيارت جامعه کبيره)

در روايت از امام رضا عليه السلام آمده است که: آگاه باشيد كه هر كس مرا با غسل زيارت كند از تمامى گناهان پاك مى‏شود آنچنان كه گويى از مادر متولّد شده و هيچ گونه بگناه آلودگى ندارد
اذن دخول

(يَـأَيُّهَا الَّذِينَ امَنُواْ لاَ تَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ.(سوره احزاب، آيه 46)؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد در خانه هاي پيامبر داخل نشويد، مگر اين كه به شما اجازه داده شود. و فرموده اند: «ان الله حرم من المؤمنين امواتاً ما حرم منهم احياء»؛ خداوند آنچه را از مؤمنان در حال حيات تحريم كرده، در حال مرگشان نيز تحريم كرده است. (تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 80 به نقل از اصول كافي)

و در روايات بسياري رعايت حرمت عترت پيامبر همچون خود او دانسته شده است بنابر اين ما به اذن دخول و تکريم حرم آن بزرگواران که همچون مساجد و بلکه بيش از آن، محلي براي ياد خدا و توبه و استغفارند، امر شده ايم.

فِي بُيُوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُو فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالاَْصَالِ(سوره نور، آيه 36)؛ نور الهي  در خانه هايي است كه خداوند رخصت داده كه ارجمندش دارند و نامش در آن جا ياد شود و او را هر بامداد و شبانگاه تسبيح گويند .

در اذن دخول چنانچه محدث بزرگ ميرزاي قمي در مفاتيح آورده است ابتدا شهادت مي دهيم که اي خداوند من به دستور تو بدون اجازه وارد نمي شوم و شهادت مي دهم که صاحب اين حرم مرا مي بيند و سخنم را مي شنود و جواب سلامم را مي دهد هر چند تو حجابي بر گوشم نهادي و من صدايشان را نمي شنوم و سپس از خدا و رسولش و فرشتگان حاضر در حرم اجازه ورود مي خواهيم.

 ءَاَدْخُلُ يا رَسُولَ اللهِ، ءَاَدْخُلُ يا حُجَّةَ اللهِ، ءَاَدْخُلُ يا مَلائِکَةَ اللهِ الْمُقَرَّبينَ الْمُقيمينَ فى هذَا الْمَشْهَدِ، فَاْذَنْ لى يا مَوْلاىَ فى الدُّخُولِ اَفْضَلَ ما اَذِنْتَ لاَِحَد مِنْ اَوْلِيآئِکَ، فَاِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً لِذلِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ لَهُ *

آيا داخل شوم اى رسول خدا؟ آيا داخل شوم اى حجت خدا؟ آيا داخل شوم اى فرشتگان مقرّب خدا که در اين زيارتگاه اقامت داريد؟ پس اذنم بده اى مولاى من براى داخل شدن، بهترين اذنى را که به يکى از دوستانت مى دهى؛ که اگر من شايسته آن نيستم مسلّماً تو شايسته آنى...

نشانه گرفتن اذن دخول، دل شكستگي و يك نوع دگرگوني در درون مي باشد. پس اگر حالت رقت قلب و خشوع احساس كرد، داخل شود در بعضي روايات آمده که اگر به اندازه بال مگسي در چشمش اشک پيدا شد داخل شود

اما اگر کسي حال مناسبي نداشت بهتر است داخل حرم نشود تا بيشتر توسل پيدا کند شايد اگر يکي دو بار خود را محروم ببيند، حالت دلشکستگي و توجه عميقتر و خشوع بيشتر برايش حاصل شود آنگاه خود تجربه خواهد کرد که زيارت با ادب و حضور قلب چه صفا و حالي دارد.